lørdag den 6. september 2014

Westam still rules

En formiddag på Westam uden de store forventninger, da det havde været godt vejr flere dage, og jeg forventede at det meste var trukket videre, blev alligevel en dag med armene i vejret. Ankom 6.30, TE havde lige sms'et om en steppehøg rst som jeg dog ikke troede meget på stadig huserede, men efter få sek's obs fra sydskuret så jeg den (rettere: heppehøg) ved Nihøje. Piskede derop, og fandt den flyvende ved Sydmøllehøj kortvarigt. Kort efter sidder den på Nihøje, hvor jeg ser den på klos hold, 50x okular fra lige på anden side af søen, samme sted jeg så hvidvingede tidligere på sommeren. Ser fint det orange bryst og den hvide krave. Nyder den ca et kvarter før den flyver.
Går så op på Sydmøllehøj, det er rent falke-heaven med 1 vandre-, 2 dværg-, og flere tårnfalke. Senere ses både lærke- (2) og aftenfalk (1), også nær Sydmøllehøj. Efter noget tid på højen sms'er ThN sin ankomst lokket af meldingen om steppe, og vi mødtes på vejen og kørte til Villahøj (Steppen nu ikke set siden kort efter jeg mistede den). Her finder T den på en betonklods i flimmeret, vi ser den kortvarigt til den letter, hvor kun T ser den flyve. Gone baby gone. T er vist stadig i vildrede om den er krydsbar. Jeg har kun 1 tidligere obs af steppe i bogen, set dårligt trk Skagen, så det var som en ny art, og den virkede lille, som en stor bredvinget tårnfalk med dybe vingeslag.
Ved ikke om jeg har haft 5 falkearter på en dag på lok'en før, i alt så jeg 11 rov (musvåge, spurvehøg, rørhøg, rød glente, havørn). DEsuden 2 rødryggede torn, begge hun, en masse brams og gule vip oma., en dag hvor man føler luften er levende af træk og rast, en af den slags dage der vejer en del skodture op.
Sidst jeg var på lok'en havde jeg i øvrigt kjove sp., sandsynlig mellem-, men ikke noteret.

1 kommentar:

Thomas Nielsen sagde ...

Jeg har besluttet, at den var krydsbar :-) Det kunne simpelt hen ikke være andet. Den falkendelignende udelukkede hedehøg, som næsten ville være et større hit!