mandag den 30. januar 2012

Tour de' FewCastle

Jeg var I Faaborg idag, nærmere betegnet i Lystbådehavnen for at se efter og forhåbentlig på Hvidvinget Måge som jeg mangler på min DK-liste.

Det tog mig omkring 20 minutter i en iskold og forblæst havn at finde fuglen, den stod med hovedet under vingen på en lille bådebro godt gemt væk bagved en fiskekutter der lå fortøjret ved bådebroen.

Uheldigvis havde jeg på det tidspunkt lidt hårdt brug for et toilet, så jeg nød fuglen i et par minutter inden en længere jagt måtte indledes efter sanitære forhold, fandt dem heldigvis i tide.

Bagefter kom jeg gående i nærheden af stedet hvor jeg først havde set fuglen, men den var nu væk fra bådebroen, nå tænker jeg, den er sikkert i nabolaget, og vupti, mod en renblå himmel kommer fuglen svævende liiige henover hovedet på mig, følte mig med rette, ornitologisk og klimatisk, hensat til Nuuk i maj 2009.



Nu ville mit held at den hvidvingede måge landede få meter fra hvor jeg stod, og fandt interesse for nogen tomme fiskekasser på molekanten. Her havde jeg glæde af fuglen på tætteste hold i 20 minutter, så tæt på at fuglen ikke kunne "være" indenfor søgefeltet på kameraet.

Efter noget tid fløj fuglen så igen ud og lagde sig på vandet og et lille men sikkert tiltrængt bad.


Ellers var havnen stort set fugletom, synes jeg hørte nogen skærpibere, men intet sikkert set. Turen frem og tilbage med bus og tog gav en spurvehøg og en del musvåger, og så lidt større rovfugl sp. som sad i et træ, gav lige et giiispp, men jeg gætter på at det var en fjeldvåge.

Så nu er jeg på 299 DK-arter, næste gang er der fest og fadøl !!!!

2 kommentarer:

Thomas Nielsen sagde ...

Tillykke! Vi glæder os til festen :-) Har også luret lidt på alle de dér spændende måger der huserer vest for Storebælt.

Thomas

Thomas Elbek sagde ...

Selv tak Thomas :-)

Ja, netop, vest for Storebælt !!, der er virkelig potentiale i en nordsjællandsk arktisk måge de næste par uger når kulden for alvor presser sig på.