mandag den 23. april 2012

Porsemosen

Klokken halv seks her til aften smækkede jeg min pc i og tog en aftentur på cykel. Den gik ud gennem Vestskoven og til Risby og videre ad skovstier og småveje til Vridsløsemagle. På et sted ved vejen med en informationstavle om Ole Rømers Høj stillede jeg cyklen og gik ned mod Porsemosen. På vejen derned så jeg kun krager og et par rådyr, men fremme ved mosen blev det til lidt mere: En Rørdrum paukede og da jeg nærmede mig yderligere ad en lille trampesti, fløj der nogle Krikænder op. Der var også Gråstrubet Lappedykker og et par af Rørhøg.

Mosen er ikke nem at komme i nærheden af! Gummistøvler kan anbefales - men det er stadig svært, da det hele er groet meget til. Derudover bærer området noget præg af jagt : der lå et par lokkeænder og vippede i vandet lige hvor jeg stod!

Øst for mosen tjekkede jeg en pløjemark, og der var en ret stor blandet flok af Gulspurv, Tornirisk, Sanglærke og et par Rørspurve.

Turen derud og hjem var nu det hele værd. Vestskoven er fuld af Sangdrosler, Løvsangere og Skovskader p.t.,  og så kan man jo tage en afstikker til Herstedhøje og nyde udsigten derfra. Det bliver måske næste gang.

Christian, 116 årsarter

1 kommentar:

Theo Askov sagde ...

Jeg har efterfølgende dyrket lidt sattelitfoto og fundet ud af, at den tilgroede del af mosen (den med størst chance for pungmejser ?) bedst tilgås fra Nord og Vest.