onsdag den 30. januar 2013

For Vildt !!!

Jeg var på en foto-fugle-tur idag ned til Frederiksdal, håbede på vandstær og evt. isfugl og havørn.

Men efter forgæves søgen efter havørnen ude over isen fra Frederiksdal, begav jeg mig stille ned mod slusen og Nybrovej for at kigge lidt efter de to andre fuglearter. Hurtigt kom der en ung fyr på cykel imod mig med kikkert om halsen. Hans eneste ord da han kom hen til mig var :

Halsbåndstroldand !?!?!?! - og så viste han mig en Iphone mobil med BirdAlarm med en udmelding inkl. GPS kort om en halsbåndstroldand mindre end 200 meter fra hvor vi stod og snakkede !!!!

God Dammit !!!!

Nu gik vi sammen over træbroen og over på den østlige bred af Mølleåen, og ganske rigtig, et stykke nede stod MKH og Ralph Qwinten og to andre ornitologer med teleskoper og det hele, og hvad lå der ude på Mølleåen ?


Bemærk den hvide rand på næbbet, basunkinderne og (svært at se på dette billede) at den ellers normalt hvide flanke har et stort hvidt komma, og en mere smudsiggrålig resterende del.

Fuglen blev bestemt til en 2K han.


Så ny lifer til farmand som nu har 302 arter i DK, og den her glemmer jeg vist aldrig, i morgen bliver der altså run på nede ved Frederiksdal.

5 kommentarer:

Jørgen Muldtofte sagde ...

Må være en tamfugl, når den har halsbånd...

..

arh ok, den var tynd. T-lyx med den,

kh J

Thomas Elbek sagde ...

Baaaahhhh - takker :-)

Jørgen Muldtofte sagde ...

Jeg havde ved tilfældighedernes spil en kunde i Lyngby i dag ved middagstid, så jeg benyttede lejligheden til at stikke forbi F-dal og se halsbåndet liggende i kanalen, en ret karakteristisk fætter. Tak for tippet, det er de eneste birdcalls jeg modtager... :-)
Der var vel 10 andre ornitter, bla Byhring der sad og røg en fredspibe.

Kh J

Thomas Nielsen sagde ...

Furesøen blev sjovt nok mål for lørdagens skubbetur med barnevognen. Jeg fik lidt kolde fødder, da der tikkede en birdalarm ind med besked om, at anden ikke længere var i Mølleåen. Men på vej derop, kom der besked om, at den nu lå i en våge ved Kaningården. Og ganske rigtigt, den lå ved en lille badebro sammen med et par troldænder og nogle blishøns. Så i stedet for på 5 meters afstand fik jeg den at se gennem skop på 200 meters afstand. Men flot var den og sikke vi kan i lille DK med nordamerikanske dykænder for tiden!

Thomas Nielsen sagde ...

Fede fotos, forresten, Thomas :-)