onsdag den 8. maj 2013

Hundige/Ishøj Strand i starten af maj

Forleden (2. maj) gik jeg en tur rundt om Lille Vejlesø hernede ved Hundige (egentlig ligger den på Ishøj Strand men skriver Hundige fordi jeg bor der og gerne vil have at den skulle ligge i Hundige:-) )
Det er en god tur på omkring 6 km, og jeg går rask til. Det foregår uden kikkert og kamera, for det er bare tænkt som en tur til at få klaret hjernen uden at blive "forstyrret" men simpelthen bare komme derudaf uden for mange afbrydelser og uden et egentligt mål.
Skæbnen ville det lidt anderledes, og jeg hører pludselig en Nattergal i fuld sang fra et tæt buskads kun få meter fra stien. Jeg havde ikke forventet at høre den allerede nu, så jeg stopper op og forsøger at se om man skulle være så usandsynlig heldig at få et glimt af den; men uden kikkert (og vel også med) er det selvfølgelig umuligt. Jeg bliver stående i nogle minutter og nyder sangen, der dominerer lydbilledet totalt. Jeg bliver slået af sangens styrke og utrolige klang, når den er så tæt på; det er som om sangen fylder hele buskadset ud, og endnu en gang må jeg blive betaget af den lille fugl, på én gang undseelig og dominerende. For mig giver det altid en særlig stemning at høre den tæt på, næsten andægtigt for nu at bruge et stort ord.
Mens jeg lytter til Nattergalen hører jeg pludselig en mjaven oppe fra himlen; jeg har kun hørt den stemme én gang før, og tænker med det samme Sorthovedet Måge (fordi jeg ikke ved hvad det ellers skulle være) og efter lidt søgen i de hvide skyer ser jeg to voksne Sorthovede Måger kredse højt oppe. Solen skinner gennem de kridhvide svingfjer og får næsten dækfjerene til at fremstå mørkt grå i kontrast. Ivrigt mjavende fortsætter de med at kredse og glide sydvestpå langs stranden. Jeg tænker, at det overvejende sandsynligvis er parret fra Holmesø, men hvorfor de i givet fald begge to glider væk fra kolonien er mig lidt en gåde.

Idag cyklede jeg til fugletårnet ved Ishøj Strand med tanke på Rovterne der var der for nogle dage siden samt de uforudsigelige Hvidvingede Terner der spøger (tårnet ligger desværre for langt væk fra Hundige til at jeg kan sige, at det ligger der). Ingen terner, men jeg bliver overrasket af ret mange rastende Gule Vipstjerter på mudderfladerne, minimum 8-10 stk, inkl én der ivrigt kaldende kravlede rundt i græstuerne, måske på udkig efter redested?
Der var også lidt Tinksmede mange præstekraver, både store og små, og to små sås i territorieflugt ret tæt forbi tårnet, mens de kaldte vedholdende; det var en fin oplevelse, som var første gang for mig. En hun Gøg blev også ny årsart. Jeg tjekkede søerne for Hvidvingede Terner, desværre uden held (ellers havde det nok været overskriften på dette indlæg :-) )

Ingen kommentarer: