onsdag den 7. maj 2014

Skagen By, Bag en sky

Ja, det var en gevaldig fuser min Skagenstur, ALT GIK GALT, lige fra leje af feriebolig til fuglene og vejret. Det eneste opløftende var faktisk Skagen Cykeludlejning og den dejlige semi-mountainbike jeg lejede mens jeg var deroppe.

Jeg ankom d. 3/5, og efter at have fået min cykel og min lejlighed, drønede jeg for fuld skrue ud til Batterievej ved det sorte sommerhus og så den fedeste Hvidskæggede Sanger bagved den så berømte bunker ved det sorte sommerhus.

Fuglen hoppede rundt i en masse havtjørn og var svær rigtig at få at se, men et kort kig på fuglen afslørede den lyseblålige ryg, det røde bryst og den fine hvide skægstribe.

Min ferielejlighed lå helt ude på Flagbakkevej syd for byen, så jeg havde 1 km. til Flagbakken og 1½ km. til havet, jeg var i to omgange ude ved nordkysten og kigge havfugle, gav ikke det store men dog 4 havlitter, 1 alm. kjove, et par Mallemukker og rider og en hulens masse lommer og suler.

Tæt på stranden opdagede jeg et ynglepar af sortstrubet bynkefugl, som jeg i flere omgange fik set rigtig flot.

Jeg var en gang på flagbakken i bragende sol, og vind fra nord, gav 3 musvåger og 2 spurvehøge på 4-5 timers obs.

Mandag var jeg først på havobs, derefter på en længere cykletur mod Grenen, da jeg opdager 5 kredsende musvåger, så jeg besluttede mig for at køre op til saftevandsbakken og slå mig ned og håbe på lidt rovfugletræk.

Det var en rigtig god beslutning, jeg fik set omkring 50 musvåger, 1 havørn, 1 rød glente og en 1 snotforvirret trane på et par timer.

Ellekrattet og området nord for byen virkede aldeles fugletomt.

På grund af alvorlige problemer med min feriebolig og en sjaskvåd vejrudsigt valgte jeg at tage hjem igen allerede d. 6/5, på vej hjem i toget nord for Vraa så jeg en stort set skudsikker Hedehøg kredsende lavt over en mark, langvinget og langhalet og kraftig løftede vinger og ædræt flugt.

Nu er jeg på 122 årsarter.

Ingen kommentarer: