søndag den 18. august 2013

Lidt august birdingEfter en god (men for mit vedkommende lidt fuglefattig) varm sommerferie med familien trængte jeg til nogle fugle. En lille aftentur til fugletårnet ved vadefladen på Ishøj Strand gav 10 Tinksmede, 1 Svaleklire og 2 Temmincksryler (det lader til at være et fast sted for denne art; jeg har set den på alle mine besøg i maj og august indtil videre) samt 5 Dobbeltbekkasiner, der bogstaveligt talt dumpede ned fra himlen da der kom en regnbyge! Derudover en masse stære og en ræv, der stoppede op lige foran tårnet og kiggede på mig. Det var efterhånden flere år siden jeg sidst havde set én.

Derudover besøgte Thomas K. og jeg Vestamager 10. august. Jeg havde aldrig været på den åbnede dæmningsvej, og det var en stor oplevelse; især mellemtårnet var godt med de langtdsstationære 3 Skestorke, en Rovterne og masser af vadere (Svaleklirer, Hvidklirer, Tinksmede, Islandske ryler, 2 Små Regnspover m.m.).
Og så dagens hit, en Hedehøg han i en slags overgangsdragt! Den blev opdaget af en anden fuglekigger og vi så den på lang afstand inde over engene før den trak målbevidst mod vest. Den var tydeligt slankere, meget mere langhalet og med lettere flugt end Rørhøg, bl.a. helt uden dennes brede afrundede hånd; vi var en del i tvivl da den havde mørke vingespidser som Rørhøg han, men jizz´et passede slet ikke. Thomas´ research efterfølgende gav resultat, da han fandt en tråd på Fugle og Natur: http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=826508&ForumID=1
Billederne her viser en han, der havde en dragt meget lig den, vi så, og den var fotograferet (også i august) på Rømø. Dér var den bestemt til 2-3 k han. En lærerig obs og en god sjællandsart - ny for mig derfra i hvert fald.





Ingen kommentarer: