mandag den 28. maj 2012

Californisk pip

Nys hjemkommet fra de store vidder i det nordøstlige Californien, er det vist på tide med lidt ornitologisk status her i bloggen.

Jeg så omkring 70 arter derover på 14 dage, derudover en del pattedyrarter af særdeles varierende størrelse, lige fra chipmunks til Elk og 3-4 Gråhvaler. Endelig kan nævnes Californian King Snake som er en 1 m. lang sort/hvid slange set tæt på.

Jeg lagde hårdt ud med fuglene, allerede et stykke nord for San Francisco på Route 101 fik jeg øje på en mågeagtig fugl, tænker måge !!!, 3 vingeslag, WHAT ???, Whitetailed kite musende over en mark, den ligner på en prik en Blå glente, og var en af drømmearterne for turen. Senere så jeg flere af dem ude ved kysten ved Arcata Marshes, inkl. en 1K fugl som klamrede sig til et fyrretræ. 

Ved søen foran huset  var der en aften et usædvanlig fint besøg af 4 Oddere, som min søster og jeg fik at se på få meters afstand.


Samme sø indeholdt også Bull Frogs, de er på størrelse med en desserttallerken og kan virkelig høres når de kvækker og ses når de sidder i vandet med hovedet oven vande.

Jeg så ingen deciderede hits eller sjældne fugle, men en del arter som stod som Lu (Local Uncommon), heriblandt et mistænkeligt vandrefalkepar som blev set i flere omgange holde til på bjerget overfor min søsters hus. At se specielt hannen jage foran det 700 meter bjerg var en dramatisk og temmelig tredimensionel oplevelse.

Samme sted holdt også to fiskeørne til, de ynglede i en rede på bjergsiden og kunne iagttages via teleskop eller kikkert fra huset. Uheldigvis gik yngleforsøget galt, vi ved ikke hvorfor, og begge fugle forsvandt fra reden og området. Vi mener at der var unger i reden der blev ivrigt fodret de første dage jeg var på besøg.


Fiskeørne var almindelige i området og ude langs stillehavskysten, nåede at tælle 7 fiskeørne på én gang fra en kørende bil ude ved kysten.

En anden allestednærværende rovfugl var de evindelige turkey vultures, ved ikke hvor mange jeg så, men kunne nemt finde en flok på 8-10 fugle.


Ved huset holdt der også en del kolibrier til, specielt fordi min søster og mand lokkede med sukkervand i forholdet 1:4, her er det en Anna's hummingbird på besøg.


Ved søen foran huset holdt også en anden meget almindelig fugl til, Red Winged Black Bird.


Endelig indeholdt haven og engen foran huset også en noget underlig udséende beboer, nemlig California Quail som hele tiden rendte rundt han og hun.

Ude ved stillehavskysten var en af de overraskende arter vi så Rovterne, ikke kun én, næ nej, vi så en flok på 30 rovterner som stod på en sandbanke et stykke ude. Og da mit fly taxiede afsted til startbanen i San Francisco i lørdags, kommer der lige en rovterne flyvende over San Francisco bugten.

Samme kyst gav også Brune Pelikaner, de er altså nogen store fugle, så abnormt store og alligevel så graciøse i flugten, enkelte islommer og en del rødstrubede lommer kunne også ses.

Den så berømte gråvingede måge fra Århus kunne også ses langs kysten, sammen med western gulls, derimod var der ingen lattermåger eller ringnæbbede måger som det vælter med på østkysten.

Ude ved kysten opdagede vi en fugl vi slet ikke kunne placere eller bestemme førend vi fik fat i fuglebogten, fuglen lignede meget en lavskrige i formen men med andre farver, det viste sig at være en Gray Jay som er ret sky og svær at få at se.

Ved huset kunne ses Scrub Jays og enkelte Stellers Jays, kørte man op i bjergene var der næsten kun Stellers Jays deroppe.

Det var virkelig et ornitologisk smørhul at befinde sig i, stå op om morgen og lige checke teleskopet i stuen, se fiskeørnene på reden (de første 5-6 dage), eller senere på dagen kigge op på nogen bestemte nøgne træer på toppen af bjerget og se vandrefalke hannen sidde deroppe.

Jeg efterlod mit Kite SP80 ED teleskop hos min søster og mand, så de nu endnu bedre kan følge med i det store fugle og dyreliv der udspiller sig lige udenfor deres stuevinduer hver eneste dag.

2 kommentarer:

Thomas Nielsen sagde ...

Tak for din beretning, Thomas - også på din blog. Det er spændende at læse om eksotiske pipper fra fremmede himmelstrøg! Fede fotos :-)

Thomas Nielsen sagde ...

Tak for din beretning, Thomas - også på din blog. Det er spændende at læse om eksotiske pipper fra fremmede himmelstrøg! Fede fotos :-)