fredag den 25. maj 2012

Hej med jer

To ting:

I Kr. Himmelfartseferien var jeg med familien i Blekinge og besøge nogle venner i deres sommerhus; det var ægte svensk landidyl med dybe blandskove, store klipper, små snoede veje med røde træhuse samt små græsmarker med køer og heste. Fuglemæssigt slog det mig, at der var en stor tæthed af Brogede Fluesnappere; i en radius af 400 meter fra huset var der mindst 4 hanner der sang; jeg tænker, det må skyldes skovens sammensætning, som var meget varieret med mange egetræer, grantræer samt enkelte bøgetræer og en del andre løvtræer (måske asp?). Skoven fik i det store hele lov at passe sig selv og der var godt med væltede træer og frodig underskov mange steder.
Iøvrigt så jeg Grønspætte på bilturen derover, og omkring huset Sortspætte, Trane og de mere "almindelige" skovarter.

Den anden ting er: hvorfor bliver der ikke set mere i Skagen i de her dage? Ørkensanger er jo ret ok, men hvad med rovfugle og andre sjældenheder? Det burde da være lige vejr til Skagen med østenvind og varme...

2 kommentarer:

Thomas Nielsen sagde ...

Det fik du sagt lige tidligt nok: Dværgørn i går og Lille Skrigeørn i dag :-) De har været længe om at nå frem til Skagen dog. Men ja, det har da været helt optimale forhold for Skagen de sidste 8-10 dage med den varme og den vind.

Lyder som en skøn plet i Blekinge! De svenske skove kan noget som de danske ikke kan.

Anonym sagde ...

Ja, der var jeg vist lidt vel hurtigt ude :-) de nåede lige ørnene før vejret skiftede