søndag den 23. september 2012

Blåvand 15-22/9 2012

Undertegnede var en tur i Blåvand i perioden 15-22/9, i en lejet ferielejlighed  midt inde i byen. Da jeg ankom d. 15/9 var Jørgen allerede ankommet dagen før, hvilket skulle vise sig at være et rigtig godt sats.

Jørgen fik nemlig Sabinemåge og Stor Stormsvale tidlig lørdag morgen, inden jeg overhovedet var kommet ud af døren i Holte. Men Jørgen og jeg mødtes i Blåvand om eftermiddagen og indtog i fællesskab den lejede feriebolig.

Jørgen tog hjem igen sent mandag eftermiddag, hvorefter jeg havde 2 døgn for mig selv, inden Theo dukkede op sent onsdag aften.

Vi brugte meget tid på at obse havfugle fra fyret, og en enkelt gang fra sabinebunkeren, som dog det meste af tiden var utilgængelig pga. militærøvelser. Fra fyret så vi alle de traditionelle havfugle, suler, rød-lommer, alm. kjove, 1 lille kjove set meget dårligt af TE, suler, og flere mallemukker kom tæt forbi kysten.

Torsdag havde TE og Theo stort held i 2 omgange, om formiddagen blev det til en sodfarvet skråpe der tordnede nord på, og en lidt skør idé om en eftermiddags-obs gav en flot Stor Stormsvale som dukkede op i TE's teleskopfelt, forsvandt igen ½ sekund senere, for så at vise sig rigtig flot i 30-40 sekunder mens den fulgte brændingen mod SV.

Fredag p*ssede det ned det meste af dagen, og TE og Theo var nødsaget til at droppe fugleobsene, dog klarede det op  efter at Theo var taget hjem mod stenbroen, og TE tog en hyggelig obs ved fyret i fint vejr, med bl.a. 2 mallemukker og en kjove som først så rigtig stor ud, men som blev degraderet til en almindelig kjove, da den gik på jagt efter en måge.

Lørdag formiddag d. 22/9 var vinden gået i NØ, hvilket betyder nada havfugle, men TE fandt dog en flot dværgmåge 1K som tog en fin flyvetur meget tæt på kysten.

En anden spændende ting under hele opholdet ved Blåvand var forekomsten af sortstrubede bynkefugle, de var her, der og alle vegne, ved fyret, på fyrvej og nede ved Grønningen, vi har nok set cirka 20 sortstrubede bynkefugle og 1 almindelig bynkefugl.



Vi besøgte også helligdommen fra sidste år, stranden ved Skippervej på sydhukket som sidste år gav en flot Brilleand han. I år gav det mest af alt sandløbere, sortænder, fløjlsænder, suler og lommer men intet ophidsende, udover den spetakulære oplevelse af at være fanget i en haglbyge sammen med 20 skolebørn.


Jeg brugte lidt tid en aften på at fotografere sandløbere nede ved Skippervej, jeg fik efterhånden vundet et par fugle tillid og fik dem rigtig tæt på, dog har jeg stadig en del problemer med uskarpe billeder, men i den kommende uge skal jeg på telelinse-foto-kursus, så jeg håber på at blive bedre til fugle-fotografering fremover.

Sidste lokalitet var Grønningen, som jo sidste år gav en flot Prærieløber, i år var det mere roligt dernede, 1 vandrefalk blev set flot af Theo og TE, det vrimlede med sortstrubede bynkefugle, viber, stære, hjejler, men kun vandrefalken og sortbynkene fik pulsen op over hvilepuls.

Blåvand er egentlig et hyggeligt nok sted, aber zu vielen deutschen, og for meget militær, vi snakkede tit om hvad der skulle til for at få åbnet for adgang til Sabinebunkeren hver dag, eller bare få nedlagt militæret én gang for alle.

Jeg tog en cykeltur ned til Skallingen på en af mine alene-dage, der er meget få fugle på Skallingen, det er et meget øde sted !!!, med kreaturer på græsenge så langt øjet rækker.

Ialt gav Blåvand 78 arter for mig, hvilket gør at jeg nu har 152 års-arter (hoooost).

Hele artslisten for turen kan ses her :

http://www.birdware.dk/#VisTur/ID=1780

1 kommentar:

Thomas Nielsen sagde ...

Ahhh, Blåvand. Skønt sted, men vi kunne godt undvære militærets tilstedeværelse... Fed tur vi havde sidste år, også selvom jeg missede brilledyret.