tirsdag den 5. februar 2013

stor korsnæb i Tisvilde

Hej hej,

jeg fik i søndags skovlen under min værste kompleksart, den store korsnæb. Jeg kan huske i starten af min ornitologiske karriere i Jægerspris Nordskov, når vi så korsnæb var det mest et spørgsmål om størrelsen, eller vores fornemmelse for den, samt den detalje med næbbet, om det var højt ved roden, der afgjorde bestemmelsen. Jeg tvivler på om ret mange af dem har været stor korsnæb.
Men i Tisvilde hørte jeg en der fløj over midten af skoven, dens kald er tydeligt hårdere og kortere end den lilles kald. Og i øvrigt havde vi/jeg en ved Falsterbo, men fuglen i søndags regner jeg for min første i DK. Der havde været en flok i området, men jeg hørte kun den ene.
Ellers var der stor tornskade, sortspætte, nordisk lappedykker og en masse sort- og fløjlsænder, og en am.sortand der skulkede, men ligemeget, den havde jeg samme sted for et par år siden.

Det var egentlig ment som et hit-and-run andreb, men endte med at blive en heldagsgåtur fra Tisvilde til Melby Overdrev og tilbage af div skovveje og skumle stier.

kh J

Ingen kommentarer: